Att skapa en hemsida idag behöver inte vara speciellt svårt eller dyrt. Men oavsett hur mycket tid det tagit eller vad det kostat är det inte lönsamt om ingen ser dig. De flesta internetanvändaren kommer idag till olika hemsidor via sök, med andra ord måste du lägga tid på att synas på Google, som idag är den största sökmotorn. Det finns två sätt att synas på Google, antingen skapar du annonser och betalar för den genom olika betalningsmodeller, annars kan du se till att synas gratis.
Gratis i detta sammanhang kan dock lätt misstolkas, det syftar till att du inte behöver betala sökmotorn för din synas på Google, däremot kommer du att behöva betala en eller flera personer för att göra jobbet. Att din hemsida syns på Google tar nämligen mycket tid och kräver ett kvalitativt arbete med content på din sida, men se det som en investering. Arbete ska leda till att din synlighet ökar och då kommer med största sannolikhet också ditt kundantal att öka och därmed även dina inkomster.
Vad syns på Google?
Det som kommer upp i resultatlistan när en person gör en sökning via en sökmotor på internet är det som anses vara mest relevant i den specifika sökningen. För dig som arbetar med hemsidor innebär det att du ska se till så att sidan du arbetar med har ett relevant innehåll.
Vad som är av relevans beror naturligtvis på vad det är för förening, företag eller verksamhet som sidan står för. Men tänk på och planer efter att detta är ett långsiktigt arbete, du kan inte låta personal arbeta med det under en begränsad tid och förutsätta att deras resultat håller i sig. Vill du att din hemsida är synlig på Google, då måste du också ha personal som arbetar mot denna uppgift under återkommande tillfällen.